Optymalizacja strony

Samodzielna optymalizacja strony

Pozycjonowanie strony internetowej zawsze warto zacząć od przygotowania jej zarówno pod użytkownika, robota Google jak i linkowanie. Optymalizacja strony internetowej to podstawa dla kolejnych działań, a jej brak może skutkować ograniczoną widocznością w wynikach wyszukiwania i brakiem możliwości przebicia się wyżej. Podobnie jak w przypadku budowy domu, gdy zawalisz sprawę z fundamentami nie ma sensu liczyć na proste ściany.

Zdarzają się osoby które optymalizację strony internetowej widzą jako szybki serwer=szybka strona, a wordpress=idealny kod. To błędne założenia. Poprawne on-page SEO to przede wszystkim zadbanie o niżej wymienione elementy i unikanie błędów wskazanych w tym krótkim poradniku. Dzięki niemu każdy może samodzielnie przygotować we własnym zakresie prosty audyt SEO.

Search Console

Warto zacząć od podpięcia domeny do search console. Pozwoli to uzyskać szeregu istotnych informacji przykładowo dotyczących indeksacji, wyszukiwanych fraz i ich widoczności, przykładowych linków prowadzących do witryny (przykładowych, a nie wszystkich) itd.
W celu założenia konta wystarczy wejść pod adres google.com/webmasters/
Aby uzyskać dane dotyczące witryny należy dodać i zweryfikować domenę. Podajemy nasz główny adres strony (z www, bez www, z https, bez https - wybieramy ten podstawowy (o tym przeczytać można w dalszej części)). Najprostszym sposobem potwierdzenia własności domeny domeny jest pobranie wskazanego w procesie weryfikacji pliku i wgranie go do folderu głównego strony internetowej.


Jeden adres domeny

Częstym błędem wstępującym szczególnie w przypadku witryn opartych na mało popularnych lub dedykowanych skryptach jest występowanie strony głównie jak i wszystkich podstron pod rożnymi adresami.

Jak to sprawdzić? Wpisując w pasek adresu przeglądarki internetowej:
http://twojadomena.pl
http://www.twojadomena.pl
https://twojadomena.pl
https://www.twojadomena.pl
http://twojadomena.pl/index.html
itp.

Jeśli przykładowo http://twojadomena.pl ustalony został jako adres docelowy witryny każda z powyższych wersji powinna przenosić użytkownika pod http://twojadomena.pl. Jeśli więc wpisany zostanie adres http://www.twojadomena.pl poprzez odpowiednie przekierowanie zostaniemy przeniesieni na http://twojadomena.pl.

Wato pamiętać o tym, że przykładowo adres domeny z www jak i bez www algorytm Google może traktować jak odrębne witryny. Stąd przekierowanie innych wersji na jeden wybrany adres pozwala uniknąć problemu z "duplikacją" 1:1 zawartości strony.

Pomocne może być również posłużenie się parametrem SITE. Wystarczy wpisać:
site:twojadomena.pl w wyszukiwarce google aby sprawdzić jakie adresy są zaindeksowane w obrębie naszej domeny.

Jeśli nasza witryna oparta jest przykładowo na CMS Wordpress nie musimy się o to martwić. Jedynie po zakupie certyfikatu SSL (gdy wcześniej instalacja wykonywana była na http) należy doinstalować plugin który wykona całą pracę w obrębie przekierowań za nas. Może być to przykładowo wtyczka Really Simple SSL.

Strona jest dostępna pod różnymi adresami - jak temu zaradzić?

Plik .htacess umieszczany na serwerze umożliwia ustalenie odpowiednich przekierowań 301. Pozwolą one na "przeniesienie" zarówno użytkownika jak i robota wyszukiwarki poprzez konkretne dyrektywy na docelowy adres naszej domeny. Przekierowanie 301 jest bardzo często wykorzystywane również w innych sytuacjach: przy zmianach adresów podstron na przyjazne SEO", przenoszeniu mocy z dezaktywowanych podstron (przykładowo niedostępnych już produktów) na inny adres czy nawet jednej domeny na drugą (przykładowo przy zmianie adresu witryny na nowy lub zmianie przeznaczenia strony satelity (zaplecza)).

Który adres strony dodać do Search Console? Z http, https, www, bez www? Najważniejsze jest dodanie głównego adresu witryny. To adres na który przekierowane są inne wersje. Tym samym jest to adres który sami ustaliliśmy jako podstawowy.

Adresy podstron przyjazne SEO

Warto zadbać o odpowiednią strukturę podstron. Chodzi oczywiście głównie o odpowiednie permalinki (adresy widoczne w pasku przeglądarki) kategorii i kart produktów. Przykładowo:

Kategoria główna:
mojadomena.pl/oswietlenie

Podkategorie:
mojadomena.pl/oswietlenie/lampy-sufitowe
mojadomena.pl/oswietlenie/lampy-podlogowe
mojadomena.pl/oswietlenie/lampy-stolowe
mojadomena.pl/oswietlenie/lampy-scienne

Produkty:
mojadomena.pl/oswietlenie/lampy-sufitowe/lampa-imener
mojadomena.pl/oswietlenie/lampy-sufitowe/lampa-bareni

Czego nie należy robić:
mojadomena.pl/oswietlenie/lampy/sufitowe/male/imener
mojadomena.pl/kategoria-7/lampy-2/imener-109201

Jak można dodatkowo podrasować adresy:
mojadomena.pl/oswietlenie/lampy-sufitowe/lampa-imener
zamienić na:
mojadomena.pl/lapmy-sufitowe-lampa-imener

Duplikacja wewnętrzna

Jej wynikiem jest indeksowanie przez algorytm wyszukiwarki tej samej treści pod różnymi adresami. Powodem mogą być strony tagów, filtry produktów, brak odpowiednich przekierowań wersji domeny.

Jak temu zaradzić?
Ustawiając noindex na stronach które w oczach Google nie mają żadnej wartości. Mogą to być wyżej wymienione wyniki filtrów, podstrony bez treści itd. Można również wyłączyć z indeksowania stronę logowania, rejestracji, koszyk, listę życzeń. Nie warto natomiast blokować indexowania strony kontakt zawierającej pełne dane adresowe firmy oraz godziny "otwarcia". Te dane będąc spójnymi z tymi zamieszczonymi w wizytówce Google Moja Firma będą działały na naszą korzyść.

Duplikacja zewnętrzna

Sporo sklepów internetowych boryka się z problemem powielanych opisów produktów. Często wynika to z rozłożenia rąk przy próbie wykonania unikalnych treści dla 2000 ofert, a w innych przypadkach z konieczności zawarcia w opisach parametrów technicznych urządzeń czy specyfikacji leków. Cytowanie fragmentów opisów (akapitów) jak wspomniane technikalia najczęściej nie stanowi problemu ponieważ powielana jest tylko i wyłącznie część. Jeśli jednak opisy na kartach produktów pokrywają się 1:1 z innymi sklepami (w szczególności na mocniejszych domenach) lub są zupełnie pozbawione rozsądnej ilości unikalnego tekstu (np. 80% to duplikat) możemy zapomnieć o widoczności w Google. Jeśli większość treści w obrębie naszej domeny to duplikaty lub podstrony o "niskiej unikalności" autorytet domeny nie będzie wysoki. Warto również pamiętać o tym, że na "unikalność" ma wpływ cała zawartość danego adresu.

- Jeśli więc musimy stosować w opisach fragmenty treści dostępnych w sieci (np. wspominane wcześniej parametry produktów) warto dopisać kilka zdań unikalnego (nigdzie nie powielonego) tekstu.

- Jeśli większość produktów w sklepie ma powielane fragmenty treści opisowej (np. 90% produktów ma opis którego tekst jest w 50% zduplikowany) można również pomyśleć o założeniu w obrębie domeny bloga i powoli wypełniać go unikalną treścią przykładowo w formie poradników, pomysłów na dodatkowe zastosowanie przedmiotów, porównań produktów itp. Jest to dobru pomysł nawet jeśli nie borykamy się z problemem duplikacji.

Na przykładzie:
W sklepie mamy 1000 produktów. Dokładnie 800 z nich ma powielone opisy 1:1, a pozostałe 200 w 50 procentach. Jeśli nie mamy silnej domeny to zwyczajnie nie zadziała.

Celowo piszę o silniejszej domenie, a nie treści która pojawiła się w sieci jako pierwsza. Nawet jeśli ktoś skopiuje nasze unikalne teksty, a ma domenę o większym autorytecie możemy odczuć negatywne efekty tego typu działań.

Gdzie często samodzielnie duplikujemy treść naszej witryny?
W przypadku sklepów internetowych w porównywarkach cenowych, serwisach ogłoszeniowych, oraz aukcjach Allegro. W przypadku firm usługowych są to zazwyczaj katalogi stron i firm, serwisy ogłoszeniowe, oraz ogłoszenia na forach.

Jak sprawdzić czy treści naszej strony nie zostały powielone?
Można wykorzystać w tym celu przykładowo copyscape.com. Wpisanie adresu strony głównej lub podstron pozwoli wylistować występujące w sieci duplikaty. Warto również skopiować->wkleić do wyszukiwarki Google fragmenty zdań i sprawdzić czy występują zaindeksowane wyniki i jak wyglądają.

Kontrola zaindeksowanej zawartości

Wpisując w Google site:twojadomena.pl otrzymamy listę zaindeksowanych stron w obrębie domeny. Uzyskujemy ją przy wykorzystaniu popularnego operatora site. Jest to niezwykle istotna funkcja udostępniona przez Google. Pozwala wychwycić wiele błędów: duplikację wewnętrzną domeny głównej jak i podstron, ataki pozostawiające po sobie zaindeksowane podstrony z obcą treścią jak i problemy z indeksacją kart produktów, filtrów wyszukiwania, nieistotnych i niekorzystnych podstron.


Treść i słowa kluczowe

Warto zadbać o treść na stronie głównej, w kategoriach i na kartach produktów. Nie muszą być to koniecznie eseje, jednak aby uniknąć łatki thin content (niska zawartość treści) na zaindeksowanych stronach trzeba zadbać o odpowiednią ilość tekstu. Każda podstrona którą chcemy promować w wynikach wyszukiwania powinna być rozbudowana i unikalna przynajmniej w większości. Warto zgrabnie wkomponować słowa kluczowe w całości lub części.

- strony które są uwzględnione do indeksowania (strona główna, kategorie, produkty itd) powinny mieć treść (sama lista produktów to za mało).
- strony które chcemy promować wysoko w wynikach wyszukiwania powinny mieć dużo unikalnej treści z odpowiednio dopasowanymi i wkomponowanymi słowami kluczowymi

Uwzględnianie słów kluczowych w treści podstron:
Przykładowo dla strony głównej fraza którą chcemy uwzględnić w opisie: sklep seo.
Użycie w zdaniu: "Nasz sklep SEO to zdywersyfikowana oferta pakietów umożliwiająca pozyskanie linków..."

Dla kategorii oferującej linki z for internetowych fraza którą chcemy uwzględnić w opisie: linki z for.
Użycie w zdaniu: "Oferta w ramach które można zdobyć linki z for internetowych umieszczone w postach lub sygnaturach..."

Dla produktu oferującego linki z artykułów sponsorowanych fraza którą chcemy uwzględnić w opisie: linki z artykułów sponsorowanych.
Użycie w zdaniu: "linki z artykułów sponsorowanych zamieszczonych na dziesięciu stronach z wysokim TF..."

W powyższych przykładach umieściliśmy słowo kluczowe "w całości". Nie zawsze będzie to jednak możliwe ponieważ budowa niektórych fraz nie będzie wyglądać dobrze. Przykładowo "hydraulik Kraków" umieszczony w zdaniu "Hydraulik Kraków pomoże Ci w sytuacji..." jest ok dla algorytmu, ale nie koniecznie dla potencjalnego klienta. Warto rozbić frazę na dwie części i umieścić je w bliskiej odległości przykładowo "... pomocny będzie hydraulik. Pracujemy na terenie miasta Kraków oraz jego okolic...".

Odpowiednie rozprowadzenie fraz pozwala na przygotowanie podstron pod linkowanie. Wszystkie promowane  frazy powinny być dopasowane do adresów które w najlepiej odpowiadają zapytaniu. Część z nich będzie więc przypisana do strony głównej, a w przypadku sklepów internetowych większość do kategorii i kart produktów.

Przykładowo:
- stronę główną nazwa-domeny.pl linkuje na frazy: nazwa-domeny (brandowa), nazwa-domeny.pl (brandowa)
- podstronę kategorii nazwa-domeny.pl/fotele/ linkuję na frazy: fotele, wygodne fotele, fotele cena, tanie fotele
- podstronę produktu nazwa-domeny.pl/fotele/fotel-elemo/ linkuję na frazy: fotel elemo, elemo fotel, fotel elemo cena

Pamiętaj aby wykorzystując pakiety linków które udostępnia nasz SEO sklep przemyśleć podawane do zlecenia dane - fazy do linkowania warto przesłać w dopasowaniu do odpowiadających im podstron.

Kanibalizacja słów kluczowych

Kanibalizacja słów kluczowych polega na tym, że kilka podstron domeny próbuje rankować na tą samą frazę. Problem występuje często w przypadku blogów internetowych o wąskiej tematyce oraz sklepów internetowych z podpiętym blogiem. Warto więc sprawdzić czy promowane przez nas pod dane frazy podstrony są zgodne z tym jak przypisał je algorytm Google. Najłatwiej zrobić to w programie do monitorowania pozycji który poza samym miejscem w rankingu pokazuje znalezioną pod danym zapytaniem stronę naszej witryny.
Jeśli przykładowo pozycjonujemy adres mojadomena.pl/oswietlenie/lampy-sufitowe/lampa-imener na frazę lampa imener, a Google w wynikach wyszukiwania pokazuje pod tym zapytaniem inną stronę warto dokładnie sprawdzić dlaczego.

Jeśli przykładowo algorytm dobrał post blogowy zamiast karty naszego produktu warto podlinkować go w tym poście. Jeśli zamiast naszego produktu w Google wyświetlana jest strona główna sklepu warto dodać na niej link kierujący do optymalnego adresu np. poprzez boks polecanych produktów. Co najważniejsze warto jeszcze raz przysiąść przy optymalizacji problematycznego produktu i przykładowo dopisać do niego więcej treści lokując w niej ponownie promowane słowo kluczowe, sprawdzić opis meta, dopisać frazę do meta title jeśli jeszcze jej tam nie ma, sprawdzić linkowanie wewnętrzne oraz unikalność opisu w tym produkcie.

Optymalizując i linkując stronę internetową warto pamiętać o tym aby do jednej frazy dopasować tylko jeden URL. Naturalnie 10 fraz może być dopasowanych do jednego adresu, ale 1 fraza do 10 już zdecydowanie nie.

Parametr noindex

Czasami prostym błędem który wynika z nieuwagi osoby tworzącej stronę internetową jest pozostawiony zapis Meta Robots "noindex,follow". Noindex informuje roboty wyszukiwarek aby nie indexowały zawartości strony. Jeśli nasza strona nie jest więc widoczna w site i w źródle strony (kod strony) znajdziemy ten zapis warto go zmienić na "index".

Zapis: <meta name='robots' content='noindex,follow' />

Czasami ten zapis wstawiany jest celowo. Dlaczego? Nie powinniśmy indexować treści które nie mają dla użytkownika żadnych wartości lub tworzą duplikację wewnętrzną. Tym samym elementy takie jak wyniki filtrów (przykładowo cena od najniższej do najwyższej) powinny mieć zaznaczenie o braku chęci indeksacji.

Dostosowanie Title do strony głównej i podstron

Każda część naszej witryny powinna mieć odpowiednio dopasowany tytuł. W meta title można wkomponować w logiczny sposób słowa kluczowe. Zawsze należy jednak pamiętać o tym, aby wyglądał on naturalnie.

Przykładowo jeśli oferujemy kanapy, fotele i krzesła tytuł strony głównej może wyglądać następująco:
[Nazwa sklepu] - najlepsze kanapy, fotele i krzesła

Tytuł kategorii z kanapami: Kanapy - nowoczesne, wygodne i tanie
Pozwala nam to wkomponować frazy:
kanapy nowoczesne
wygodne kanapy
tanie kanapy

Tytuł dla produktu: Kanapa [Nazwa] - doskonała do salonu, kup tanio
Pozwala nam to wkomponować frazy:
kanapa
kanapa do salonu
kanapa tanio
kanapa do salonu tanio

Dostosowanie Meta Description do strony głównej i podstron

Na podobnej zasadzie jak element Title warto dopasować do różnych adresów odpowiadające im opisy meta. Każdy opis strony powinien być napisany w taki sposób aby zachęcić użytkownika do kliknięcia na adres w wynikach wyszukiwania i przejścia na docelowy adres (dobrze go zaprezentować). W przypadku sklepów internetowych często widoczne są powielone opisy meta lub ich całkowity brak, warto je uzupełnić, zadbać o ich unikalność i dopasowanie do przedstawianych stron.

Linkowanie wewnętrzne anchorami

Standardowo z treści strony głównej zazwyczaj poprzez element menu linkujemy do najważniejszych dla nas kategorii, które następnie linkują do poszczególnych produktów. Musimy zadbać o odpowiednie anchory dla tych odnośników. Przykładowo nie stosujmy uproszczeń w postaci pojedynczych słów "Akcesoria", "Dodatki", precyzujmy nazwy jednocześnie stosując w nich frazy "Akcesoria do kuchni", "Dodatki do łazienki".

Warto podpinać również dodatkowe odnośniki do fraz w samej treści strony (w rozsądnej ilości) kierujące do najważniejszych ofert wraz z odpowiednimi (pozycjonowanymi) anchorami zarówno na stronie głównej jak i dodatkowych informacyjnych podstronach takich jak ta (opisowych lub z pomocnymi materiałami).

Nieczytelna treść strony (ukrywanie treści - Cloaking)

Bardzo stara technika polegająca na maskowaniu dodatkowej treści na stronie poprzez małą czcionkę i kolor zlewający się z tłem. Miała na celu sztuczne napompowanie strony treścią oraz słowami kluczowymi. Obecnie nie stosuje się już tego typu rozwiązań. Strony które maskują treść (Cloaking) mogą zostać ukarane.

Linki wychodzące

Lata temu popularne były wymiany linków oraz pozyskiwanie darmowych wpisów w katalogach poprzez umiejscowienie odnośnika na własnej stronie. Właściciele stron tworzymy w tym celu również dodatkowe strony w stylu "Polecamy" które gromadziły łącza tego typu lub umiejscowili je w stopce. Obecnie nie stosuje się już takich rozwiązań (farm linków).

Farmy słów kluczowych

Jeszcze w niektórych strona internetowych można spotkać zbite ze sobą dziesiątki, a czasami setki słów kluczowych wymienionych po przecinku. Nie są one wkomponowane w zdania, nie mają żadnego sensu dla użytkownika i są stworzone typowo pod algorytm. Nie jest to dobre rozwiązanie.

Strona ukierunkowana na rynek lokalny

Każda strona internetowa której oferta skierowana jest tylko i wyłącznie do osób z konkretnej miejscowości będzie pozycjonowana lokalnie. Musi więc zawierać dokładny adres wraz z wymienieniem nazwy miejscowości. O dziwo często tej podstawowej informacji zwyczajnie brakuje. Dodatkowe dane które warto zawrzeć to numer telefonu oraz godziny otwarcia. Nazwę miejscowości warto również ulokować w tytule strony.

W przypadku stron internetowych firm które mają kilka oddziałów czyli przykładowo działają na obszarze różnych miejscowości każdy z nich musi być opisany na osobnych podstronach. Warto zastosować ich odpowiednią strukturę np. oddział/krakow/ lub oddzial/krakow/bronowice/. Nazwę miejscowości lub dzielnicy zawieramy więc w adresie, warto również umiejscowić ją w tytule. Podstrony powinny zostać włączone do nawigacji, można dzięki temu podlinkować je wewnętrznie z anchorem odpowiadającym miejscowości.

Audyt SEO

Jeśli prowadzisz sklep internetowy lub wizytówkę firmy poprzez którą realizujesz sprzedaż usług warto pomyśleć również o tym aby zatrudnić firmę która zrealizuje audyt SEO. Jeśli wykonałeś wszystko samodzielnie zgodnie z powyższymi punktami doskonale wiesz, że jest to czasochłonne zajęcie szczególnie w przypadku sklepów internetowych. Sprawdzenie wszystkich kategorii i kart produktów wymaga sporo pracy. Zewnętrzny audyt SEO to poza wykorzystaniem do analizy witryny kilku przydatnych płatnych narzędzi jak Screaming Frog czy Surfer dodatkowe świeże spojrzenie na sklep, jego budowę, UX i optymalizację.