Profil linków

Optymalizacja i pozyskiwanie linków (link building) to kluczowe elementy w procesie pozycjonowania strony internetowej. Idealnie składają się w całość i tam gdzie samą optymalizacją i kilkoma linkami możemy zaobserwować efekty dla prostych fraz tak dla konkurencyjnych słów kluczowych bez solidnego profili linków i ich dużej ilości nie odniesiemy sukcesu.

Optymalizacja to fundament pod linkowanie, a na tym fundamencie pozycje strony budują właśnie linki. To czy całość będzie stać stabilnie zależy od tego jak podejdziemy do zagadnienia jakim jest profil linków. Sprawdź napisany przez nas [ poradnik do samodzielnej optymalizacji ] i zadbaj o odpowiednie przygotowanie swojej strony.

Jak budować profil linków który nie będzie działał na naszą niekorzyść?

Dywersyfikacja źródeł linków. Czasy w których można było zakupić 5000 linków z profili k2 czy blastów komentarzy już minęły. Mimo wszystko warto pamiętać o tym, aby różnicować lokalizacje z których pozyskujemy odnośniki. Nie mam oczywiście na myśli tego, aby za każdym pod link wybierać unikalną domenę bo zdyskwalifikowałoby to budowanie zaplecz które są priorytetem, ale właśnie o wykluczenie jakiegokolwiek blastowania domeny docelowej.

Na prostym przykładzie: Mamy parking na którym zaparkowało 100 różnych samochodów. Jeśli w pozostałe 100 wolnych miejsc dołożymy czerwonego fiata 126p to nie wygląda to naturalnie.

Warto pozyskiwać linki z różnych źródeł. Do dyspozycji mamy fora (stopki, treści wpisów, profile), komentarze, wpisy blogowe, zaplecza na własnych domenach lub na wielu różnych platformach blogowych. Opcji jest na prawdę dużo.

Dywersyfikacja typów linków. To proste, że 100% linków dofollow, graficznych, tekstowych, z sidebar, stopki, sitwide itd. w rozbudowanym profilu linków (sporo BL) nie wygląda naturalnie. Nie chodzi oczywiście o to, aby trzymać sztywne proporcje ale unikać dużych dysproporcji.

Na prostym przykładzie: Mamy parking na którym zaparkowało 50 samochodów w zróżnicowanych kolorach. Jeśli w pozostałe 150 wolnych miejsc zaparkujemy czerwony auto dowolnego modelu nie będzie to wyglądać naturalnie.

Dywersyfikacja słów kluczowych. Bardzo często spotykam "pomysł" pozycjonowania witryny na zaledwie 4-5 słów kluczowych które w dodatku są generykami. Nie ma to najmniejszego sensu i poniżej postaram się dokładnie wyjaśnić dlaczego.

Słowa kluczowe w profilu linków

Zacznijmy od podstaw, czyli jakie typy anchorów (fraz) mamy do dyspozycji?

- Exact Match czyli ściśle dopasowane. EM warto stosować dla najważniejszych słów kluczowych, ale nie w dużej ilości. Wybierajmy pod jego umiejscowienie najlepsze lokalizacje które realnie dadzą "kopa" stronie i tym samym promowanej frazie.
Przykładowo: pozycjonowanie
Na potrzeby poniższych objaśnień przyjmijmy, że jest to nasza główna fraza.

- Brandowe słowa kluczowe posiadają w tekście zakotwiczenia adres strony (domeny głównej lub podstrony), nazwę witryny lub firmy. W większości przypadków warto jednak skupić się na realnym brandzie czyli adresie strony w różnej formie zapisu
Przykładowo: https://seospot.pl, https://seospot.pl/, seospot.pl, www.seospot.pl.

- Exact Match + Brand to połączenie dwóch powyższych.
Przykładowo: Pozycjonowanie - seospot.pl.

- Exact Match + rozszerzenie to połączenie fraz ściśle dopasowanych z dodatkowymi słowami.
Przykładowo: tanie i skuteczne pozycjonowanie
Jak widać na powyższym przykładzie nasza główna fraza jaką jest "pozycjonowanie" pozostała w niezmienionej formie.

- Pochodne do Exact Match. Ich budowa jest mniej lub bardziej powiązana z promowanymi frazami, zawiera odmiany, różne formy.
Przykładowo: bazy linków do pozycjonowania
Ten przykład pokazuje, że zastosowaliśmy inną formę naszej głównej frazy.

Celowo pomijam "neutralne" słowa kluczowe typu: kliknij, tutaj, źródło itp. Nie warto ich stosować gdyż powiązanie tematyczne fraz tego typu jest zerowe.

Jak stosować powyższe typy fraz w budowie profilu linków?

Przede wszystkim unikając porad dot. trzymania się ścisłych proporcji ponieważ dla każdej branży wygląda to inaczej. Warto trzymać się prostych reguł:
- rozważyć stosowanie EM w najmocniejszych lokalizacjach
- brand na forach aby "marketing szeptany" nie wyglądał sztucznie (nie miał czerwonej lampki spam do wykasowania). Pamiętajmy również o tym, że linki brandowe prowadząc aktywne działania seo i sem pozyskujemy mimowolnie z social media, profili, komentarzy na blogach itd.
- exact Match + Brand, Exact Match + rozszerzenie oraz Pochodne do Exact Match stosujmy wszędzie indziej.

Jakich słów kluczowych użyć?

Przede wszystkim polecam unikać mało rozbudowanych list fraz. Na bazie powyższych typów linków mając nawet zaledwie sześć czy siedem głównych słów kluczowych do promowania jesteśmy w stanie zbudować mocno rozbudowaną pulę w której linki poboczne będą wzmacniać nam trzon. W przypadku sklepów internetowych jest to oczywiście znacznie prostsze ponieważ do tworzenia listy fraz wykorzystujemy stronę główną, kategorie oraz karty produktów.

O co chodzi z tym trzonem? Przykładowo jeśli jedną z naszych głównych fraz jest "meble" linkując długi ogon typu "białe meble kuchenne wykonywane na wymiar" będziemy jednocześnie wpływać na trzon tak rozbudowanego anchora czyli właśnie "meble", ale przy okazji też "meble na wymiar", "meble kuchenne", "białe meble", "białe meble kuchenne". Dostarczając więc linki na wiele fraz obok generyków będziemy je wzmacniać przy jednoczesnym wpływaniu na wiele pobocznych słów kluczowych które mogą być wyszukiwane przez potencjalnych klientów.

Nie linkujemy na generyki. Z biznesowego punktu widzenia nie ma to żadnego sensu. Domeny które obsadzają topy na frazy typu "meble" są na początku poza zasięgiem. Wystarczy zastanowić się nad tym ile lat na to pracowali, jaki brand zbudowali i jakich środków finansowych to wymagało. Jeśli nie jesteśmy w stanie tego powielić... to nie warto przepalać budżetu. Dla wielu fraz generycznych są tysiące fraz pobocznych które:
a. sumarycznie dadzą większy ruch
b. lepiej dopasowane frazy (konkretne zapytania) dają lepiej konwertujący ruch

Nie linkujmy tylko jednego adresu. Unikajmy dostarczania linków tylko do jednej strony/podstrony. Częstym błędem jest pozycjonowanie na wszystkie możliwe frazy samej domeny głównej. Słowa kluczowe powinny zostać podzielone na grupy i podgrupy pod kątem jak najwęższego powiązania tematycznego. Następnie należy je przyporządkować do najlepiej dopasowanych zawartości serwisu które mają zazwyczaj postać kategorii, kart produktów lub po prostu podstron opisujących konkretne oferty w przypadku stron usługowych. Wybrane adresy powinny zostać następnie starannie zoptymalizowane pod wybrane frazy. Zawierają się w tym głównie działania polegające na zmianie meta title, budowie adresu oraz unikalnej (przynajmniej w większej części) i rozbudowanej treści która powinna zawierać słowa kluczowe logicznie wkomponowane w zdania (w całości lub części).

Przykładowo jeśli pozycjonujemy frazę "sklep meblowy kraków" to rozdzielone człony powinny znajdować się w bliskim otoczeniu co może dać nam zdanie w postaci: Nasz sklep meblowy zlokalizowany w miejscowości Kraków oferuje (...).

Ilość i jakość linków

Czy ilość linków nie ma znaczenia i liczy się tylko ich moc? Warto sprawdzić pod tym kątem konkurencję. Jeśli okaże się, że topowe strony mają 20.000 linków z 1000 domen to możemy śmiało założyć, że pozyskanie zaledwie 10 backlinków nie zagwarantuje sukcesu. Oczywiście nie każdy link ma taką samą wartość i nie wszystkie linki konkurencji są dla nas widoczne. Należy jednak uwzględnić jeden prosty fakt: ilość też ma znaczenie. Startowanie od zera (nowa strona internetowa) w momencie gdy konkurencja inwestuje w linkowanie już od kilku lat wymaga sporego nakładu działań i tym samym środków z bardzo prostego powodu - trzeba to nadrobić.

Linki tylko z najlepszych domen? Czy można więc zbudować profil 10.000 linków tylko w oparciu o te najwyższej jakości. Mając portfel bez dna zapewne tak. Czy warto? Na koniec i tak możemy obudzić się z ręką w nocniku bo to co wydawało się białe i tak miało nalepkę "kupione". Taką nalepkę można dać niemal każdej witrynie w sieci której zależy na wysokich pozycjach. Co gorsza to co wydawało się trwałe mogło ostać usunięte po dwunastu miesiącach lub oznaczone atrybutem nofollow. Problem dotyczy czasami artykułów sponsorowanych z gwarancją utrzymania treści tylko przez rok. Przy konkurencyjnych frazach warto więc inwestować we własne zaplecze seo. Daje to zarówno pełną kontrolę nad linkami i treściami, jak i możliwość dowolnego podlinkowania (wzmacniania) i rozwijania stron zapleczowych.

Linki z zagranicznych stron? Tak, ale rozsądnie. Linki nie mają narodowości, ale nie warto budować profilu linków do polskiej strony tylko na zagranicznych lokalizacjach. Do strony która jest w języku polskim powinniśmy pozyskiwać odnośniki przede wszystkim (nie wyłącznie) z witryn z treścią w rodzimym języku. Warto unikać linków chińskich, tajwańskich i tym podobnych skupiając się na pozyskiwaniu odnośników głównie z tej samej geolokalizacji, oraz globalnych witryn.

Optymalizacja, linkowanie i co dalej? Przede wszystkim ciągła praca nad stroną, ciągłe dbanie o profil linków. Rozbudowa strony o nowe treści, budowa bloga który idealnie sprawdzi się do pozycjonowania fraz z długiego ogona oraz promowania postów w social media.

Jeśli działania będziemy prowadzili z głową czyli połączymy optymalizację, dywersyfikację źródeł oraz typów linków z rozbudowaną pulą słów kluczowych i zrozumiemy, że do zgrania tych elementów potrzebny jest odpowiedni czas i budżet to pozostaje jedynie zapracować na sukces.