Profil linków

Optymalizacja i pozyskiwanie linków (link building) to kluczowe elementy w procesie pozycjonowania strony internetowej. Idealnie składają się w całość i tam gdzie samą optymalizacją i kilkoma linkami możemy zaobserwować efekty dla prostych fraz tak dla konkurencyjnych słów kluczowych bez solidnego profili linków i ich dużej ilości nie odniesiemy sukcesu.

Optymalizacja to fundament pod linkowanie, a na tym fundamencie pozycje strony budują właśnie linki. To czy całość będzie stać stabilnie zależy od tego jak podejdziemy do zagadnienia jakim jest profil linków. Sprawdź napisany przez nas poradnik do samodzielnej optymalizacji i zadbaj o odpowiednie przygotowanie swojej strony.

Jak budować profil linków który nie będzie działał na naszą niekorzyść?

Dywersyfikacja źródeł linków. Czasy w których można było zakupić 2000 linków z profili k2 czy blastów komentarzy i takie działania przynosiły zamierzone efekty już minęły. Tutaj można dać lekki cudzysłów z racji tego, że jest to mocno pompowane i kalkowane uproszczenie, ale nie komplikując zbędnie tematu przyjmijmy, że tak jest.  Warto pamiętać o tym, aby różnicować lokalizacje z których pozyskujemy odnośniki. Nie mam oczywiście na myśli tego, aby za każdym pod link wybierać unikalną domenę bo zdyskwalifikowałoby to budowanie zaplecz które są istotnym elementem LB (link building), ale właśnie o wykluczenie blastowania domeny docelowej.

Na prostym przykładzie: Mamy parking na którym zaparkowało 100 różnych samochodów. Jeśli w pozostałe 100 wolnych miejsc dołożymy czerwonego fiata 126p to nie wygląda to naturalnie.

Warto pozyskiwać linki z różnych źródeł. Do dyspozycji mamy fora (stopki, treści wpisów, profile), komentarze, ogłoszenia, napy, wpisy blogowe, zaplecza na własnych domenach lub na wielu różnych platformach blogowych, artykuły sponsorowane. Opcji jest na prawdę dużo.

Dla algorytmu znaczenie ma również to jak bardzo nasza strona odbiega od profilu linków konkurencji stąd niektóre branże takie jak chwilówki, suplementy czy erotyka żądzą się trochę innymi prawami.

Dywersyfikacja typów linków. To proste, że 100% linków dofollow, graficznych, tekstowych, z sidebar (panel boczny), stopki, site-wide itd. w rozbudowanym profilu linków (sporo BL) nie wygląda naturalnie. Nie chodzi oczywiście o to, aby trzymać sztywne proporcje ale unikać dużych dysproporcji. Linkowanie strony powinno być zróżnicowane.

Na prostym przykładzie: Mamy parking na którym zaparkowało 50 samochodów w zróżnicowanych kolorach. Jeśli w pozostałe 150 wolnych miejsc zaparkujemy czerwony auto dowolnego modelu nie będzie to wyglądać naturalnie.

Dywersyfikacja słów kluczowych. Bardzo często spotykam "pomysł" pozycjonowania witryny na zaledwie 4-5 słów kluczowych które w dodatku są generykami. Nie ma to najmniejszego sensu i poniżej postaram się dokładnie wyjaśnić dlaczego.

Słowa kluczowe w profilu linków

Zacznijmy od podstaw, czyli jakie typy anchorów (fraz) mamy do dyspozycji?

- Exact Match czyli ściśle dopasowane. EM warto stosować dla najważniejszych słów kluczowych, ale nie w dużej ilości. Wybierajmy pod jego umiejscowienie najlepsze lokalizacje które realnie dadzą "kopa" stronie i tym samym promowanej frazie.
Przykładowo: pozycjonowanie
Na potrzeby poniższych objaśnień przyjmijmy, że jest to nasza główna fraza.

- Brandowe słowa kluczowe posiadają w tekście zakotwiczenia adres strony (domeny głównej lub podstrony), nazwę witryny lub firmy. W większości przypadków warto jednak skupić się na realnym brandzie czyli adresie strony w różnej formie zapisu
Przykładowo: https://seospot.pl, https://seospot.pl/, seospot.pl, www.seospot.pl.

- Exact Match + Brand to połączenie dwóch powyższych.
Przykładowo: Pozycjonowanie - seospot.pl.

- Exact Match + rozszerzenie to połączenie fraz ściśle dopasowanych z dodatkowymi słowami.
Przykładowo: tanie i skuteczne pozycjonowanie
Jak widać na powyższym przykładzie nasza główna fraza jaką jest "pozycjonowanie" pozostała w niezmienionej formie.

- Pochodne do Exact Match. Ich budowa jest mniej lub bardziej powiązana z promowanymi frazami, zawiera odmiany, różne formy.
Przykładowo: bazy linków do pozycjonowania
Ten przykład pokazuje, że zastosowaliśmy inną formę naszej głównej frazy.

Celowo pomijam "neutralne" słowa kluczowe typu: kliknij, tutaj, źródło itp. Nie warto ich stosować gdyż powiązanie tematyczne fraz tego typu jest zerowe.

Jak stosować powyższe typy fraz w budowie profilu linków?

Przede wszystkim unikając porad dot. trzymania się ścisłych proporcji ponieważ dla każdej branży wygląda to inaczej. Warto trzymać się prostych reguł:
- rozważyć stosowanie EM w najmocniejszych lokalizacjach
- brand na forach aby "marketing szeptany" nie wyglądał sztucznie (nie miał czerwonej lampki spam do wykasowania). Pamiętajmy również o tym, że linki brandowe prowadząc aktywne działania seo i sem pozyskujemy mimowolnie z social media, profili, komentarzy na blogach itd.
- exact Match + Brand, Exact Match + rozszerzenie oraz Pochodne do Exact Match stosujmy wszędzie indziej.

Sprawdź usługi oferowane przez nasz sklep SEO i zapoznaj się z ich opisami. Część pakietów sugeruje lub umożliwiaj tylko i wyłącznie wykorzystanie fraz brandowych jako anchorów. Są to przykładowo linki z ogłoszeń, część sygnatur na internetowych forach czy linki z profili lub wysokiej jakości katalogów i serwisów firmowych w formie wizytówek NAP.

Jakich słów kluczowych użyć?

Przede wszystkim polecam unikać mało rozbudowanych list fraz. Na bazie powyższych typów linków mając nawet zaledwie sześć czy siedem głównych słów kluczowych do promowania jesteśmy w stanie zbudować mocno rozbudowaną pulę w której linki poboczne będą wzmacniać nam trzon. W przypadku sklepów internetowych jest to oczywiście znacznie prostsze ponieważ do tworzenia listy fraz wykorzystujemy stronę główną, kategorie oraz karty produktów.

O co chodzi z tym trzonem? Przykładowo jeśli jedną z naszych głównych fraz jest "meble" linkując długi ogon typu "białe meble kuchenne wykonywane na wymiar" będziemy jednocześnie wpływać na trzon tak rozbudowanego anchora czyli właśnie "meble", ale przy okazji też "meble na wymiar", "meble kuchenne", "białe meble", "białe meble kuchenne". Dostarczając więc linki na wiele fraz obok generyków będziemy je wzmacniać przy jednoczesnym wpływaniu na wiele pobocznych słów kluczowych które mogą być wyszukiwane przez potencjalnych klientów.

Nie linkujemy na generyki. Nawet mocne linki seo na początkowym etapie niewiele tutaj pomogą. Z biznesowego punktu widzenia nie ma to żadnego sensu. Domeny które obsadzają topy na frazy typu "meble" są na początku poza zasięgiem. Wystarczy zastanowić się nad tym ile lat na to pracowali, jaki brand zbudowali i jakich środków finansowych to wymagało. Jeśli nie jesteśmy w stanie tego powielić... to nie warto przepalać budżetu. Dla wielu fraz generycznych są tysiące fraz pobocznych które:
a. sumarycznie dadzą większy ruch
b. lepiej dopasowane frazy (konkretne zapytania) dają lepiej konwertujący ruch

Nie linkujmy tylko jednego adresu. Unikajmy dostarczania linków tylko do jednej strony/podstrony jeśli do dyspozycji mamy lepiej dopasowane adresy pod przygotowane frazy lub mamy możliwość utworzenia kolejnych podstron typowo pod wybrane słowa kluczowe. Częstym błędem jest pozycjonowanie na wszystkie możliwe frazy samej domeny głównej. Słowa kluczowe powinny zostać podzielone na grupy i podgrupy pod kątem jak najwęższego powiązania tematycznego. Następnie należy je przyporządkować do najlepiej dopasowanych zawartości serwisu które mają zazwyczaj postać kategorii, podkategorii, kart produktów lub po prostu podstron opisujących konkretne oferty w przypadku stron usługowych. W większości przypadków dla sklepów internetowych najkorzystniej jest linkować kategorie i podkategorie nawet w przypadku słów kluczowych w liczbie pojedynczej. Sprzedaż niektórych produktów z czasem może ulec zakończeniu i dostarczanie linków pod ich URL (linkowanie kart produktów) może z czasem okazać się problematyczne (konieczność wykonywania przekierować 301).
Wybrane adresy powinny zostać następnie starannie zoptymalizowane pod wybrane frazy. Zawierają się w tym głównie działania polegające na zmianie meta title, budowie adresu oraz unikalnej (przynajmniej w większej części) i rozbudowanej treści która powinna zawierać słowa kluczowe logicznie wkomponowane w zdania (w całości lub części).

Przykładowo jeśli pozycjonujemy frazę "sklep meblowy kraków" to rozdzielone człony powinny znajdować się w bliskim otoczeniu co może dać nam zdanie w postaci: Nasz sklep meblowy zlokalizowany w miejscowości Kraków oferuje (...).

Linkowanie strony - profil linków

Ilość i jakość linków - czyli czym jest profil linków strony internetowej?

Czy ilość linków nie ma znaczenia i liczy się tylko ich moc? Warto sprawdzić pod tym kątem konkurencję. Jeśli okaże się, że topowe strony mają 10.000 linków z 1000 domen to możemy śmiało założyć, że pozyskanie zaledwie 10 backlinków nie zagwarantuje sukcesu. Oczywiście nie każdy link ma taką samą wartość i nie wszystkie linki konkurencji są dla nas widoczne. Należy jednak uwzględnić jeden prosty fakt: ilość też ma znaczenie. Startowanie od zera (nowa strona internetowa) w momencie gdy konkurencja inwestuje w linkowanie już od kilku lat wymaga sporego nakładu działań i tym samym środków z bardzo prostego powodu - trzeba to nadrobić.

Linki z zagranicznych stron? Tak, ale rozsądnie. Do strony która jest w języku polskim powinniśmy pozyskiwać odnośniki przede wszystkim (nie wyłącznie) z witryn z treścią w rodzimym języku. Warto unikać linków chińskich, tajwańskich i tym podobnych skupiając się na pozyskiwaniu odnośników z tej samej geolokalizacji nie obawiając się przy tym linków z globalnych witryn. Oferty na linki zagraniczne mamy dostępne w odrębnym dziale i przeznaczone są dla stron w języku angielskim i niemieckim.

Unikalność treści otaczającej link? Warto pamiętać o tym, że ma na nią wpływ całość tekstu dostępnego na stronie, a nie tylko i wyłącznie bliskie otoczenie naszego odnośnika.

Czy linki z social media mają znaczenie? Służą przede wszystkim do różnicowania profilu linków. Ich wpływ na pozycje jest marginalny, ale warto je mieć w profilu linków domeny.

Optymalizacja, linkowanie i co dalej? Przede wszystkim ciągła praca nad stroną, ciągłe dbanie o profil linków. Rozbudowa strony o nowe treści, budowa bloga który idealnie sprawdzi się do pozycjonowania fraz z długiego ogona oraz promowania postów w social media.

Jeśli działania będziemy prowadzili z głową czyli połączymy optymalizację, dywersyfikację źródeł oraz typów linków z rozbudowaną pulą słów kluczowych i zrozumiemy, że do zgrania tych elementów potrzebny jest odpowiedni czas i budżet to pozostaje jedynie zapracować na sukces.